Hopp til hovedinnhold
Eiendom og økonomi
Et enklere liv i Bjørvika
D
et skal være lett, praktisk og godt å bo i Bjørvika. Og for de mange beboerne i Usbl-sameiene her ved sjøkanten, bidrar Bjørvika Servicesenter med å gjøre livet enda enklere.
16. november 2020
Tekst: Grethe Rønningen | Foto: Erik Hannemann

Bjørvika strekker seg fra Sørenga, med Oslos mest populære badested sommerstid, via Barcode og til Operaen. Her har det gamle havneområdet med varecontainere blitt erstattet av en ny og svært populær bydel.

Her ligger også et 20-talls Usbl-sameier som huser flere tusen beboere i alle livssituasjoner og aldre. Leiligheten i de ulike sameiene varierer fra 2-roms på 40 kvm til store leiligheter på 120-140 kvm. Felles for alle beboerne er at de nyter godt av hjelp fra Bjørvika Servicesenter.

Viktigst å være tilgjengelig

– Det viktigste er å være tilgjengelig, både fysisk, på telefon og e-post, sier avdelingsleder ved servicesenteret, Linette Stormoen. 

Hun har bred erfaring i å lede ulike servicebedrifter som 5-stjernes hoteller. Service-ånden har hun tatt med seg inn i sin nåværende jobb.

– Det skal være lav terskel for alle typer spørsmål. De som bor i de nyeste boligprosjektene har en del de lurer på, og folk som har bodd lenge på for eksempel Sørenga, har andre spørsmål. Og ulike grupper beboere har også ulike behov, forteller hun.

 

Viktige vaktmestere

Det er ikke lite beboerne kan få hjelp til her! Servicesenteret har syv ansatte som besvarer spørsmål, rydder opp i henvendelser og sørger for daglig drift og vedlikehold. Blant annet har senteret vaktmestere som er viktige for driften av sameiene. 

Servicesenteret holder også i driftsavtaler med ulike leverandører. De ulike sameiene har ulike avtaler og tilgang på tjenester. Alle har tilgang på håndverktjenester og monteringshjelp fra vaktmesterne ved servicesenteret og vaskehjelp fra Citymaid. I tillegg har noen av Usbl-sameiene i Bjørvika avtale med bildelingstjenesten OTTO.

Usbl-sameiene i Bjørvika nyter godt av sitt eget servicesenter hvor Linette Stormoen svarer på spørsmål og hjelper til med å finne løsninger. Med seg på laget har hun en liten gjeng vaktmestere, her representert ved Kjetil Grønvold.

Rask responstid 

Selv om det ikke er alt servicesenteret kan hjelpe til med, prøver de å hjelpe beboerne videre til andre som kan gi svar, for eksempel ved feil og avvik i nye leiligheter.

– Da geleider vi beboeren til rett sted slik at de får hjelp fra riktig instans, forteller Linette Stormoen.

Men det meste som har med daglig drift, kan gjengen ved Bjørvika Servicesenter bistå med. Det kan være å bytte ventilasjonsfiltre eller nøkkelservice.

– Vi programmerer en del nøkler selv. Det gjør alt enklere og raskere for beboeren som har en ny nøkkel klar til å hentes hos oss allerede dagen etter, forteller Linette.

– Mange er overrasket over responstiden vår og at vi løser ting så fort. Jeg vil si det er nøkkelen til fornøyde beboere, sier hun.

Trygg hjelp til montering

Også oppdrag som oppleves som frustrerende og vanskelig, slik som montering av hyller og tv-skjerm på gipsvegger, kan løses. For her kan man få hjelp av vaktmesterne ved Bjørvika Servicesenter.

– Våre vaktmestere tar oppdrag innen montering av møbler og oppheng på vegg. Du bestiller hjelp her hos oss og får hjelp av vaktmesterne. Det kan være godt å være trygg på hvilke folk som kommer inn i leiligheten din, sier Stormoen.

– Vi kan også ta oss vanning av planter. I det hele tatt er ikke folk i sameiene klar over alt vi kan gjøre for dem, sier lederen ved Bjørvika Servicesenter.

Flere nyttige tjenester for beboerne

Beboerne i Usbl’s sameier i Bjørvika trenger ikke betale for tjenestene via servicesenteret før de faktisk benytter seg av dem. Å få svar på spørsmål man måtte ha, er selvfølgelig helt gratis. Men det jobbes med mulige abonnementsløsninger for tjenester man bruker hyppig, og betalingsmuligheter via Vipps for å gjøre ting enda enklere.

Hos Bjørvika Servicesenter er de opptatt av at utvalget og omfanget av tjenester skal speile behovet hos beboerne. Nå jobbes det med et prosjekt som kartlegger tjenestebehovet i Bjørvika.

– Vi ønsker å vite hva beboerne egentlig vil ha. Så utvikler vi eksisterende tjenester og putter på nye. Ting kan endre seg over tid, så det er bra å ta en vurdering med jevne mellomrom, tror Stormoen.

– Kanskje vi også trenger å trekke til oss nye tjenesteleverandører, for eksempel noen som kan vaske og stryke skjorter eller lufte hunder.

Når behovet er testet ut, er det bare å sette i gang, sier hun.

Tjenestene kan også være sesongbetonte.

– Nærheten til sjøen gjør at mange ønsker seg mulighet for å leie kajakk eller båt, så det prøver vi å ha på plass til våren.

Storbylivet kan også nytes fra en kajakk. Neste år kan Usbl-beboerne i Bjørvika leie kajakker fra sitt eget servicesenter.
Bjørvikas nærhet til sjøen og storbylivet, har gjort bydelen svært populær.
Inspirasjon og tips