Ofte stilte spørsmål
Lurer du på noe? Vi har samlet svar på spørsmålene folk ofte stiller når de kontakter oss.
Ord og begreper
Hvem kan bli medlem i Usbl?
Alle, uansett alder, kan bli medlem i Usbl. Medlemskap er gratis til og med det året du fyller 18 år. Meld deg inn i dag.
Kan medlemskap overføres til andre?
Du kan overføre medlemskapet ditt til et familiemedlem, til ektefelle eller samboer, eller til ektefelle eller samboers familiemedlemmer. Særskilte tilfeller behandles ved forespørsel. Finn ut mer om overføring av medlemskap.
Hvordan fungerer ansiennitet?
Din ansiennitet som medlem i Usbl løper fra det øyeblikket din innmelding er registrert betalt hos oss. Du kan bruke ansienniteten til å kjøpe bolig på forkjøpsrett. Dersom du benytter deg av forkjøpsretten vil du få en karantene på to år før du igjen kan benytte deg av ansienniteten ved kjøp av bolig. Les mer om ansiennitet og forkjøpsretten.
Slik finner du din ansiennitet i Usbl
Hvis du oppretter en bruker på Min side får du tilgang til informasjon om ditt medlemskap hos oss. Der kan du enkelt sjekke din ansiennitet.
Slik logger du inn på Min side:
Første gang du logger inn klikker du på «Registrer bruker» og så taster du inn e-post eller telefonnummer som er registrert hos Usbl, deretter opprett passord.
NB! Har du allerede har en bruker logger du deg inn med e-post og passord her.
Hvis du er eller har vært styremedlem i et av våre borettslag eller sameier, har du opprettet en bruker tidligere, om du har vært logget inn i Portalen. Dette er samme innlogging som du nå kan bruke for å administrere medlemskapet ditt.
Kan mine foreldre kjøpe bolig for meg?
Dersom du selv ikke har lang nok ansiennitet til å kjøpe en bolig på forkjøpsrett, men dine foreldre har nok oppspart ansiennitet, kan de kjøpe boligen for deg. Det er da foreldrene dine som vil stå som eier av boligen, og du som medeier. Mor eller far kan også eie hele andelen og leie ut til barn, men de kan ikke eie en halvpart og leie ut den andre halvparten til barnet.
Kan jeg overføre deler av ansienniteten min?
Ansienniteten din er knyttet opp til medlemskapet ditt og kan ikke deles opp. Dersom du ønsker å overføre ansienniteten din til et familiemedlem, ektefelle eller samboer, må hele medlemskapet overføres. Overfør medlemskap.
Kan jeg overføre medlemskapet mitt til andre hvis jeg eier en borettslagsbolig?
Medlemskapet ditt er knyttet til boligen din og kan derfor ikke overføres så lenge du bor i en Usbl-bolig. Les våre utfyllende regler om medlemskap og ansiennitet.
Hvordan oppretter jeg Min side?
Klikk deg inn på Min side.
Er det første gang du logger inn klikker du på «Registrer ny bruker». Du kan velge mellom å registrer deg via Vipps eller ved å tast inn ditt telefonnummer som er registrert hos Usbl. Opprett så et passord.
Ved feilmelding kan du ta kontakt med vårt kundesenter på chat i boblen nederst til høyre her inne på usbl.no.
Hvor finner jeg medlemsnummeret mitt?
Ditt medlemsnummeret finner du Min side under medlemsbevis.
Har jeg forkjøpsrett i andre byer enn der jeg bor?
Som medlem i Usbl kan du bruke medlemskapet ditt til å skaffe deg bolig gjennom boligbyggelagene i Stavanger, Bergen, Trondheim, Tromsø og Bodø. Når du bruker forkjøpsretten i et annet boligbyggelag, må du melde deg inn i dette boligbyggelaget så snart forkjøpsretten er avklart. Du beholder din oppsparte ansiennitet i ditt eget boligbyggelag. Les mer om Storbysamarbeidet her.
Har Usbl boliger til leie?
Ja, det har vi. Du kan se ledige leiligheter til leie her.
Hva er IN-ordning og passer det for meg?
IN står for individuell nedbetaling av fellesgjeld. Fellesgjeld er borettslaget samlede gjeld. Du er ansvarlig for den delen av fellesgjelden som er knyttet til din bolig. Fellesgjelden kan reduseres hvis du benytter deg av IN-ordning. Les mer om IN-ordning her.
Jeg har akkurat flyttet til et borettslag som er tilknyttet Usbl. Når kan jeg forvente å motta giroer?
I forbindelse med eierskifter kan det ta opp til én måned før du mottar din første giro for felleskostnadene.
Hvordan betaler jeg mine felleskostnader?
Hvilken periode betaler jeg for når giroen min forfaller den 20?
Du betaler for inneværende periode. Det betyr at hvis din giro forfaller 20.05, så betaler du for perioden 01.05 – 31.05.
Jeg har kjøpt ny bolig, kan jeg bruke selgers faktura for å betale felleskostnadene?
Nei, du må vente til du mottar egne fakturaer.
Kan jeg betale for flere måneder samtidig?
Nei, du må betale med riktig KID på fakturaen. Ellers vil vi ikke kunne registrere innbetalingen din for gjeldende periode.
Jeg er medeier. Hvorfor får jeg kopi av betalingskrav?
Usbl sender regelmessig ut giroer for felleskostnader til boligeiere. Fram til april 2021 har giroene kun gått til den ene eieren som er oppført som hovedbetaler, men på grunn av en avgjørelse i Finansklagenemda må vi framover også informere medeiere. Det betyr at vi kommer til å sende en kopi av betalingskravet på e-post til registrerte medeiere med virkning fra og med mai 2021.
Alle boligeiere kan se og oppdatere sin e-postadresse på Min side.
Ovennevnte regelendring vil ikke påvirke eksisterende avtaler i nettbanken om e-faktura eller avtalegiro. Disse vil gå som før til hovedbetaler.
Jeg har mottatt en innkreving/purring. Hvem kan jeg kontakte for mer informasjon?
Dersom purringen kommer fra Klare Inkasso AS må du kontakte dem direkte på telefon 75 40 36 00 eller e-post post@klareinkasso.no.
Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro/eFaktura i banken min?
Du kan betale medlemskontigenten og felleskostnader med AvtaleGiro eller eFaktura, som er avtaler du selv kan opprette i nettbanken. Dersom du nylig har opprettet AvtaleGiro eller eFaktura er det mulig at Usbl ikke hadde mottatt informasjon om avtalen ved siste filoverføring, og at du må betale giroen manuelt for denne perioden. Husk at det er ditt ansvar å påse at felleskostnadene blir betalt selv om AvtaleGiro eller eFaktura ikke fungerer.
Dersom din AvtaleGiro eller eFaktura har sluttet å fungere bør du ta kontakt med banken. Les mer om AvtaleGiro og om eFaktura.
Når blir tredjepartsopplysningene sendt ut?
Tredjepartsopplysningene (årsoppgaven) blir sendt ut i slutten av januar. Hvis tredjepartsopplysningene (årsoppgaven) ikke er mottatt kan Usbl sende den på e-post eller per post.
Det står på tredjepartsopplysningen (ligningsoppgaven) min at festetomt utgjør en del av gjelden på boligen min. Hva betyr det?
Det betyr at boligselskapet du bor i ikke eier hele eller deler av tomten det disponerer. Boligselskapet betaler hvert år en festeavgift.
Jeg har solgt og kjøpt ny bolig i løpet av skatte(lignings)året. Hvordan fordeles de ulike postene mellom ny og gammel eier?
Den som står som eier per 31. desember får gjelds- og formuesposten. Andel andre inntekter og utgifter blir fordelt etter antall hele måneder som du har eid boligen.
Har dere opplysninger om formuesverdi (ligningsverdien) i borettslag, sameier og boligaksjeselskaper?
Nei, kun hvis du bor i et borettslag eller boligaksjeselskap som består av fritidsboliger.
Kan vi bestille forhåndsligning ved dødsbo?
Usbl leverer ikke forhåndsligning ved dødsbo. Du må ta kontakt med skattemyndighetene for bistand.
Jeg har mottatt en erstatningsoppgave. Hva betyr det?
Det betyr at forretningsfører har mottatt ny informasjon etter at tredjepartsopplysningen (ligningsoppgaven) ble sendt ut, noe som gjør at vi må sende ut en ny tredjepartsopplysning (ligningsoppgave) til deg. Den nye tredjepartsopplysningen (ligningsoppgaven) kaller vi erstatningsoppgave. Du kan kaste den først utsendte oppgaven.