Hopp til hovedinnhold

Ofte stilte spørsmål

Lurer du på noe? Vi har samlet svar på spørsmålene folk ofte stiller, når de kontakter oss. Vi er også tilgjengelige på telefon, e-post eller chat. Kontakt oss gjerne!

Kontakt oss gjerne!

Telefon: 22 98 38 00

E-post: usbl@usbl.no
 
Under finner du svar på spørsmål om blant annet medlemskap, ansiennitet, tredjepartsopplysninger, fakturering og dødsbo.  

Medlemskap, ansiennitet og bolig

Hvem kan bli medlem i Usbl?

Kan medlemskap overføres til andre?

Hvordan fungerer ansiennitet?

Slik finner du din ansiennitet i Usbl

Kan mine foreldre kjøpe bolig for meg?

Kan jeg overføre deler av ansienniteten min?

Kan jeg overføre medlemskapet mitt til andre hvis jeg eier en borettslagsbolig?

Har jeg forkjøpsrett i andre byer enn der jeg bor?

Har Usbl boliger til leie?

Bonabo og bonus

Hvordan oppretter jeg Min side?

Hvor finner jeg medlemsnummeret mitt?

Fakturering og felleskostnader

Hva er IN-ordning og passer det for meg?

Jeg har akkurat flyttet til et borettslag som er tilknyttet Usbl. Når kan jeg forvente å motta giroer?

Hvordan betaler jeg mine felleskostnader?

Jeg er medeier. Hvorfor får jeg kopi av betalingskrav?

Jeg har fått en faktura på avregning lån. Hva er dette for noe?

Jeg har mottatt en innkreving/purring. Hvem kan jeg kontakte for mer informasjon?

Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro/eFaktura i banken min?

Hva er fellesgjeld?

Spørsmål ved dødsbo

Hva skjer med felleskostnader og medlemskap ved dødsbo?

Kan vi bestille forhåndsligning ved dødsbo?

Spørsmål og svar om tredjepartsopplysninger

Når blir tredjepartsopplysningene sendt ut?

Hvilke poster på skattemelding (selvangivelsen) gjelder andel i bolig?

Hvordan gjør man det hvis det er flere enn én eier av boligen (medeierbrøk)?

Jeg har solgt og kjøpt ny bolig i løpet av skatte(lignings)året. Hvordan fordeles de ulike postene mellom ny og gammel eier?

Har dere opplysninger om formuesverdi (ligningsverdien) i borettslag, sameier og boligaksjeselskaper?

Det står på tredjepartsopplysningen (skattemeldingen) min at festetomt utgjør en del av gjelden på boligen min. Hva betyr det?

Kan vi bestille forhåndsligning ved dødsbo?

Jeg har mottatt en erstatningsoppgave. Hva betyr det?