Hopp til hovedinnhold

Trinn 4 – Sunn økonomi er grunnmuren der du bor

Styret er ansvarlig for at det føres regnskap for borettslaget eller sameiet.

Som forretningsfører utfører vi denne jobben for borettslaget og sameiet. Styret er allikevel ansvarlig for regnskapet, og gjennom året innebærer dette blant annet følgende:

  • Løpende attestere og godkjenne fakturaer
  • Gjennomgå halvårs- og årsregnskap og signere på årsregnskapet
  • Vurdere og vedta eventuelle endringer av felleskostnader
  • Utarbeide og vedta budsjett

Faktura

Bilagsbehandling skal alltid være i henhold til gjeldende lovverk. Grunnlag for at regnskapsavdelingen i Usbl skal kunne foreta en utbetaling på vegne av borettslaget eller sameiet vil være en faktura eller regning som er anvist av selskapets godkjennere (2 personer). Hvem som er godkjennere/anvisere blir bestemt av styret på konstituerende styremøte.

En faktura skal inneholde organisasjonsnummer, firmanavn, adresse og bankkontonummer. I tillegg må det fremkomme hva som er kjøpt. Ved tilfeller der det er vanskelig for regnskapsansvarlig å se hva som er kjøpt, anbefales det at styret orienterer om det i Bonabo, samt formålet med kjøpet. Styret er pliktig til å påse at Usbl mottar fakturaer direkte fra leverandørene. Det beste er om leverandørene benytter EHF format ved oversendelse av fakturaer.

Utleggsskjema

  • I tilfeller der styremedlemmer eller andre beboere foretar innkjøp fra egne midler må refusjonen komme frem av et utleggsskjema. Dette skjemaet fylles ut av styret i Bonabo. Faktura skal benyttes der det er mulig.
  • For utlegg ved bruk av egen bil skal eget skjema for kilometergodtgjørelse benyttes. Bensinutlegg er ikke tillatt. Anbefalt øvre beløpsgrense på kontantutlegg i forhold til hvitvaskingsloven, kr 10 000.

Oversende kopi av styremøtereferat til Usbl

Usbl ønsker kopi av alle styremøtereferater, og må ha kopi av alle referat som vedrører større innkjøp/prosjekter, godkjenning av årsregnskapet og vedtatt budsjett. Dette gjøres enkelt ved å gjøre styrereferatet tilgjengelig for forretningsfører i Bonabo.

Regnskap

Disponible midler (arbeidskapital)

Betalingsrutiner

Aktivering

Alternative betalingstjenester

Påkostning

Vedlikehold

Utlegg forsikringsskade

Avdelings- og prosjektregnskap

Budsjett

Innføring i kontoplanen

Lønn og godtgjørelse

Styret er valgt til å forvalte fellesskapets interesser. Styrehonorar fastsettes av årsmøtet/generalforsamlingen. Andre godtgjørelser/utgifter kan bestemmes av styret, men det er viktig å vurdere hva slags utgifter man pålegger fellesskapet.

Styret skal ivareta borettslagets/sameiets interesser og passe på at det ikke utøves forskjellsbehandling. God styreskikk er å utøve styrevervet med basis i åpenhet, redelighet og på en ansvarlig måte.
Styremedlemmer behandles skattemessig på samme måte som ansatte. Eiere som ikke sitter i styret er ikke å betrakte som ansatte.

Gaver til andre enn styret er ikke skattepliktig dersom det anses som en oppmerksomhetsgave av begrenset verdi, som f.eks en blomsterbukett.

Hovedregelen er at alle fordeler arbeidstaker/styremedlem får er skattepliktig, men det finnes unntak. Det som er viktig å vurdere er om ytelsen er riktig i forhold til bruk av fellesskapets midler. Styret kan ikke misbruke sin posisjon og den tillit som er gitt dem via styrevervet.

Gaver til styret/ansatte må godkjennes av styret og protokollføres.

Lønnsutbetalinger

Utbetaling av styrehonorar

Styrehonorar til selvstendige næringsdrivende

Ansettelser

Timelønn og overtid

Honorar eller andre lønnsgodtgjørelser

Veiledning og rutiner for sykemeldinger

Skatt- og oppgavefri utbetaling

Møtegodtgjørelse

Gaver

Telefon og andre elektroniske tjenester

Gebyr

Lønnsopplysninger

Individualisering av fellesgjeld (IN)

  • I borettslag inngår långiver avtale om sidestilt sikkerhet i forhold til de eierne som foretar ekstraordinære innbetalinger.
  • Felleskostnadene (husleien) splittes slik at det tydeliggjør eierens kapitalkostnader. Borettslaget har ikke anledning til å gi fritak for felleskostnader til eierne for den del av felleskostnadene som benyttes til betaling av renter og avdrag på lån omfattet av IN-avtalen.
  • Borettslaget kan ikke benytte disponible midler til ekstraordinær nedbetaling av lån tilknyttet IN-avtalen.
  • Eierne gis anledning til å innbetale gjennom IN-ordningen 2 ganger per år, medio mars og medio september. Minimum innbetaling er i henhold til avtalen kr 100 000,- og innbetaling må skje til særskilt konto senest 14 dager før terminforfall.
  • Ved ønske om innfrielse av sin andel fellesgjeld må Usbl kontaktes i god tid, for å inngå avtale om dette, og faktura for denne innbetalingen vil bli utstedt eier.

Eierne vil merke følgende endringer på mottatte giroer:

  • Nedkvittering/IN-innbetaling vil gi eier en reduksjon i kapitalkostnadene. For eksempel vil en ved full innfrielse få full reduksjon både på avdrag og renter, slik at sum kapitalkostnader for lånet vil være kr 0,- per måned.
  • De vil ikke bli varslet om endringer som vedrører kapitalkostnader.
  • Eiere som har lån vil årlig motta en avregning mellom innbetalt a konto beløp og reelle lånekostnader.

Usbl tilbyr en lignende ordning for boligsameier.

Garanterte felleskostnader - din økonomiske trygghet

Forskuttering av felleskostnader

Forskuttering av ubetalte felleskostnader innebærer at borettslaget eller sameiet får utbetalt summen av de månedlige felleskostnadene, både drifts- og kapitalkostnader, på en fastsatt dato hver måned.

Fordeler for borettslaget eller sameiet og de som bor der:

  • Bedrer borettslagets eller sameiets økonomi. Styret slipper å sette opp felleskostnadene som følge av at noen eiere ikke betaler felleskostnader.
  • Bidrar til økt handlefrihet for borettslaget eller sameiet. Styret vet til enhver til når inntektene godskrives konto.
  • Styremedlemmer slipper å ta stilling til naboens eventuelle økonomiske problemer.

Sikring av felleskostnader

Sikring av felleskostnader er en ordning hvor eierne er sikret mot å bli ansvarlig for naboens felleskostnader, etter nærmere regler. Dersom en eier ikke betaler felleskostnadene sine, må boligen selges og vi dekker de uteblitte felleskostnadene som borettslaget eller sameiet ikke får dekket via salget.

Gir økt trygghet for eierne. Andre eiere risikerer ikke å måtte legge ut for naboens felleskostnader.

Sikring mot tap av fremtidige felleskostnader gir økt trygghet for borettslaget eller sameiet og kan ha en positiv effekt på markedsverdien til boligene i borettslaget eller sameiet.

Hvem kan benytte seg av tjenestene?

Alle borettslag og sameier som er tilknyttet Usbl er sikret mot tap av felleskostnader. De øvrige borettslagene og sameiene som blir forvaltet av Usbl kan søke om sikring. 

Hva blir dekket ved tap?

Dersom en eier utelater å betale sine felleskostnader i en periode, må boligen selges. Sikringsordningen kan dekke borettslagets eller sameiets tap utover det borettslaget eller sameiet får dekket via salget. Tjenestene vil kunne gi dere som borettslag og sameie større forutsigbarhet over likviditeten, samt sikre eierne mot manglende innbetalinger fra andre eiere.

Administrasjon av felleskostnader

Administrasjon av felleskostnadene til Usbl’s kunder håndteres av finansieringsforetaket Klare Finans AS. Usbl skal kontaktes når det gjelder endringer av felleskostnader eller andre forhold som gjelder den daglige forretningsførselen av borettslaget eller sameiet. Purringer vil bli sendt ut fra Klare Inkasso AS, som er innkrevingsdelen av Klare Finans AS.

Inkassosakens gang

Informasjon om inkassosakens gang finner man ved å besøke Klare inkasso sin hjemmeside