Hopp til hovedinnhold

Husk fristen for å sende søknad til Bomiljøfondet 1. mai! 🌱

Husk fristen for å sende søknad til Bomiljøfondet 1. mai! 🌱

Økonomi

Bistand ved låneopptak, lønn/godtgjørelser ut over styrehonorar og avdeligsregnskap.

Bistand ved låneopptak 

Usbl kan bistå styret med praktiske oppgaver før, under og etter vedtak om låneopptak i ditt borettslag eller sameie.   

Oppgaver vi kan bistå med er blant annet innhenting av lånetilbud, oversendelse av nødvendige opplysninger og dokumentasjon etter skriftlig oppdrag fra borettslaget/sameiet. 

Lånet registreres og fordeles i henhold til vedtak. Det opprettes linjer til fellekostnadene slik at beboerne, etter låneopptak, belastes for renter og avdrag i følge nedbetalingsplanen.

Vi letter arbeidet rundt vedtatt låneopptak, blant annet ved å fylle ut pantobligasjon og oversending av denne til borettslaget/sameiet for underskrift og tinglysning av dokumentene. 

Prisinformasjon:  

  • Kr 1 160 eks mva. per time medgått tid (gjelder også Husbanklån) ved eventuell innløsing av eksisterende lån og oppgjør knyttet til nytt og gammelt lån.
  • Kr 2 300 eks mva i etableringsgebyr.
  • Kr 1 160 eks mva per time medgått tid hvis nytt lån skal opprettes med annen ligningsmessig fordeling enn opprinnelig fordelingsnøkkel (alternativ lånebrøk).
  • Kr 1.160 eks mva per time medgått tid  hvis lånet skal ha prioritetsvikelse.

Gebyr til bank og offentlige registre belastes borettslaget/sameiet. 

Bestilling: Ta kontakt med din kundeansvarlig for å avtale bistand ved låneopptak  

Lønn/godtgjørelser ut over styrehonorar

For utbetaling av lønn eller andre godtgjørelser/utlegg ut over styrehonorar må det opprettes arbeidsavtale og evt. avtale for tjenestepensjon. Dette er aktuelt ved jevnlige månedlige lønnsutbetalinger (fastlønn eller timesbasert). 

Prisinformasjon:  
Kr 5 060 eks mva per år per ansatt. 
For enkeltutbetalinger og forskuddsbetalinger: Kr 790 eks mva per gang/måned for utbetalinger per ansatt (maksimalt kr 5 060 per år). 

Bestilling: Ta kontakt med din kundeansvarlig 

Avdelingsregnskap 

Avdelingsregnskap er et regnskap som er delt opp i ulike avdelinger. Dette gir mulighet for fordeling av kostnader mellom ulike bygningstyper, der dette er vedtektsfestet. Eksempler på avdelinger kan være bolig/næring, rekkehus/blokk osv. Ved avdelingsfordeling må styret påføre den riktige avdeling for kostnaden, ved godkjenning av inngående faktura.

Fastpris kr 11 400 eks mva