Økonomi - bistand ved låneopptak
Bistand ved låneopptak, lønn/godtgjørelser ut over styrehonorar og avdeligsregnskap.
Bistand ved låneopptak
Usbl kan bistå styret med praktiske oppgaver før, under og etter vedtak om låneopptak i ditt borettslag eller sameie.
Oppgaver vi kan bistå med er blant annet innhenting av lånetilbud, oversendelse av nødvendige opplysninger og dokumentasjon etter skriftlig oppdrag fra borettslaget/sameiet.
Lånet registreres og fordeles i henhold til vedtak. Det opprettes linjer til fellekostnadene slik at beboerne, etter låneopptak, belastes for renter og avdrag i følge nedbetalingsplanen.
Vi letter arbeidet rundt vedtatt låneopptak, blant annet ved å fylle ut pantobligasjon og oversending av denne til borettslaget/sameiet for underskrift og tinglysning av dokumentene.
Gebyr til bank og offentlige registre belastes borettslaget/sameiet.
Bestilling: Ta kontakt med din kundeansvarlig for å avtale bistand ved låneopptak
Lønn/godtgjørelser ut over styrehonorar
For utbetaling av lønn eller andre godtgjørelser/utlegg ut over styrehonorar må det opprettes arbeidsavtale og evt. avtale for tjenestepensjon. Dette er aktuelt ved jevnlige månedlige lønnsutbetalinger (fastlønn eller timesbasert).
Bestilling: Ta kontakt med din kundeansvarlig
Avdelingsregnskap
Avdelingsregnskap er et regnskap som er delt opp i ulike avdelinger. Dette gir mulighet for fordeling av kostnader mellom ulike bygningstyper, der dette er vedtektsfestet. Eksempler på avdelinger kan være bolig/næring, rekkehus/blokk osv. Ved avdelingsfordeling må styret påføre den riktige avdeling for kostnaden, ved godkjenning av inngående faktura.