Hopp til hovedinnhold
Bolig

Nytt boligprosjekt i stille blindvei

U
sbl’s nye boligprosjekt på Ensjø ligger innenfor ring 3, men er allikevel en idyllisk og stille hemmelighet kun tre T-banestopp fra Jernbanetorget i Oslo sentrum.
03. februar 2021
Tekst: Grethe Rønningen | Foto: Erik Hannemann & Usbl

I 2021 starter byggingen av Usbl’s nye boligprosjekt i den idylliske og rolige Malerhaugveien. Denne historiske gaten er en del av den nye og levende Ensjøbyen som ligger mellom Lille Tøyen, Valle Hovin, Etterstad og Kampen.

Nye boligprosjekt erstatter lagerbygg

Malerhaugveien smyger seg gjennom et industri- og lagerområde som er under avvikling. Firkantede lagerbygg erstattes allerede av nye boliger i nybygg langs den stille veien som kuttes på midten av en gangvei under store, gamle løvtrær. 

Takket være gangveien, er Malerhaugveien en blindvei uten gjennomgangstrafikk. Det er rett og slett en liten, rolig oase midt i Oslo.

Eksisterende bygg i Malerhaugveien 15.

86 nye leiligheter

Her, innerst i blindveien og over det gamle industriområdet Ensjø, skal Usbl’s nye boligprosjekt Nr. 15 Malerhaugveien bygges.  Her kommer fire nybygg hvor de høyeste er på seks etasjer. Bygningene vil romme 86 nye leiligheter i ulike størrelser, fra 2-roms til 4-roms.

Planleggingen har pågått i lang tid, og i tett dialog med kommunen.

– Jeg tror dette blir et veldig attraktivt boligområde, sier arkitekt og partner i DARK Arkitekter, Trine Kvaal Leren som har jobbet med utforming av boligene og uteområdene i Nr. 15 Malerhaugveien. Hun synes det er et spennende prosjekt å jobbe med.

Illustrasjon av nye Malerhaugveien 15.

Flest hjørneleiligheter med mye lys

Bygningene skal passe både arkitektonisk og ha en høyde som ikke bryter med landskap og andre bygninger i nærheten. Og det er lagt stor vekt på bokvalitet, både innen- og utendørs.

– Vi ville skape et sted med egen identitet. Og leilighetene, også de små, skal ha gode kvaliteter. Nesten alle leilighetene er hjørneleiligheter med mye lys og luft, forteller arkitekten.

Ved utformingen av leiligheten, har det sosiale blitt vektlagt med store og gode oppholdsrom.

– Vi ønsket ikke å presse inn flere rom enn nødvendig, sier hun. 

Mer takhøyde og vakre fasader

Mellom de fire bygningene kommer det et lokk som dekker parkeringskjelleren. Oppe på lokket blir det hyggelige felles uteområder.

Noen av leilighetene på bakkeplan og som vender ut mot lokket, blir townhouseleiligheter på to etasjer. I førsteetasjen med markterrasse, ligger kjøkken og oppholdsrom/stue, og i andreetasje soverom og bad.

I leilighetene i førsteetasjene som vil vende ut mot Malerhaugveien, vil takhøyden være på over tre meter og det vil bli en fin mesanin med muligheter for lagring og overnattingsbesøk.

Også fasadene har gjennomtenkte løsninger.

– De fire byggene får fasader i teglstein i ulike varme rødbrune fargetoner som man finner i Ensjøområdet, som i gamle dager hadde en teglsteinsfabrikk. Selv om bygningene får sin egen farge, ser man at de hører sammen, forteller Trine Kvaal Leren.

Bomiljø med grønne uteområder

Men man skal ikke bare bo i Malerhaugveien 15. Man skal også leve! Et godt bomiljø med god tilgang til grønne omgivelser på både tak og i et felles gårdsrom, har vært viktig å få til. Uteområdene skal formes slik at det er gode og naturlige møteplasser, men også for «privatliv» om man ønsker det.

– Vi ville skape rom for å møtes, og alle byggene har utgang til en felles gårdshage. Miksen av leiligheter i ulike størrelser gir også en miks av mennesker som møtes. Her skal det lages et godt uteområde for både barn og voksne, sier arkitekten.

Fellesterrasse på taket

På toppen av alle de fire bygningene, skal det lages fellesterrasser med utekjøkken og eget toalett. Avskjermede sittegrupper, pergola og planter skal gjøre det enklere å benytte fellesarealene til private arrangement, eller få fred og ro om man ønsker det.

Delingstjenester

I boliger bygget for fremtiden, lages også felles løsninger og mulighet for deling. I Nr. 15 Malerhaugveien skal det lages lokaler som skal romme delingstjenestene BUA, med deling av sport- og friluftsutstyr, og OTTO bildelingstjeneste.

Fra bilbyen til naturbane Ensjøbyen

Malerhaugveien er en av de eldste gatene på Ensjø. Denne delen av hovedstaden har «alltid» vært kjent som bilbyen i Oslo. Var du på jakt etter bil, ny eller brukt, var det hit du dro. Det var et område ingen gikk gjennom etter stengetid. Mørkt, mennesketomt og øde.

Siden 2004 har bilbyen blitt til Ensjøbyen med over tusen nye boliger. Og flere er under oppføring eller planlegges. Oslo kommune satser mye på bydelen og utvikler den til å bli et såkalt «naturbant» område med parkdrag og turveier. Det er lett å ta seg bilfritt på sykkelstier til både Østmarka og Lillomarka.

Idyllisk vannvei gjennom Ensjø

Sentrum på Ensjø ligger ved T-banestasjonen som har fått nytt liv og nye bygninger. Vannspeilet har blitt åpnet opp, og fra Hasle risler Hovinbekken gjennom friområder, gjennom boligområder og Ensjø torg hvor det tar seg en pause i vannspeilet før det fortsetter på ferden mot sjøen.

Om våren hekker både ender og svaner i Hovindammen rett ved, men også i det åpne vannspeilet og bekken forbi Tidemanns nedlagte tobakksfabrikk og gjennom Ensjø. Det er blitt liv i den nedlagte bilbyen!

Ensjø tilhører Vålerenga-land. Det er kort vei til hjemmebanen Intility Arena på Valle Hovin og til den splitter nye ishockeyhallen Jordal Amfi og til idylliske Kampen med sine små fredede trehus. 

Etter mange tiår i rør er Hovinbekken tilbake som et flott tilskudd til boligområdet.
Hovindammen byr på yrende fugleliv med en vakker oase av trær og busker.

Historien om Ensjø og Malerhaugen

Det er ikke lett å se for seg den voksende bydelen Ensjø som jorder og bondeland. Men går vi 200 år tilbake i tid, tilhørte området Ensjø gård. Den staselige gården lå ved det som i dag er Malerhaugveien.

I middelalderen lå gården under Nonneseter kloster. Den har vært slottsmark for Akershus slott og krongods. Men etterhvert ble gården privateid, og den skiftet eiere en rekke ganger.

Dessverre brant gården ned i 1914. Med den forsvant hovedhus, stallbygningen, låver, seletøyrom, stabbur, kuskebolig, vognskjul, vedboder og hønsehus. Våningshuset ble bygget opp igjen i 1916 og ses i dag fra Malerhaugveien.

Eierne av Ensjø gård, eide også Ensjø teglverk. Både Nationaltheateret og Stortinget ble bygget av teglstein laget her med en karakteristisk varm rødtone. Riktignok ble leiren farget i mer gulaktige fargetoner til oppføring av de staselige bygningene.

Etter brannen ble gårdsgrunnen etterhvert solgt til motorfabrikken Levahn. Så allerede her var starten på bilbyen Ensjø. Bygningene til fabrikken står fortsatt.

Hovedbygningen til Ensjø gård ble solgt til Frelsesarmeen i starten av 1930-tallet. De startet aldershjemmet Kveldsol. I dag er aldershjemmet utvidet med blant annet omsorgsboliger og heter nå Ensjøhjemmet.

Kilder: Oslo kommune, Malerhaugen.com, Oslo byleksikon.

Service og tjenester i Ensjøbyen

Barnehager i nabolaget: Ensjø Torg barnehage, Kampen barnehage og Stålverkskroken Barnehage. Barnehager under bygning rett over gaten i Malerhaugveien 20 og 28.

Skoler i nærområdet: Nyskolen i Oslo, Kampen skole, Teglverket skole og Hasle skole. Fyrstikkalleen videregående skole – F21 Valle, Hovin videregående skole, Etterstad videregående skole og Kongsskogen videregående skole.

Kollektivtransport: T-banen på Ensjø ligger noen få minutters gange unna Malerhaugveien. Herfra går 4 ulike linjer, alle går til Oslo sentrum. Du er kort unna flybusser og rutebusser, og kollektivknutepunktet Helsfyr ligger i grei gåavstand.

Fritid: Bilfrie sykkelfelt/stier til Lillomarka og Østmarka, enkel adgang til turvei langs Alnaelva. Kort vei til fotballbaner og skøytebane på Valle Hovin. Flere treningssentre i gangavstand.

Butikker og service på Ensjø: Flere matbutikker, restaurant, bakeri, to apotek, blomsterbutikk m.m.

Følg prosjektet: nr15.no
Megler: Wenche Mauseth i EiendomsMegler1, tlf. 918 27 960, e-post wenche.mauseth@em1oav.no

Kort om Nr. 15 Malerhaugveien

  • Eierform: Borettslag
  • Størrelse: 35,9 – 103 kvm
  • Adresse: Malerhaugveien 15, 0661 Oslo
  • Salgsstart for hus 1: 23. mars, forkjøpsrett for Usbl-medlemmer
  • Forventet byggestart: I løpet av sommeren 2021. Prosjektet har 18 - 20 måneders byggetid.
Tilbake til oversikten